Selasa, 8 September 2009

My Fav Cookies

Aku copy paste dari blog Kak Norzailina Nordin.

Bahan Doh
80 g gula aising

100 g mentega

1 biji kuning telur

170 g tepung gandum }

60 g tepung jagung } diayak

1 camt serbuk penaik }

1 camt coffee emulco



Bahan Tengah

70 g mentega

30 g gula aising

60 g chocolate spread

40 g smooth peanut butter

1 biji kuning telur
40 gm kelapa kering
2 camb serbuk koko

100-120 g tepung gandum


Cara membuat
1. Untuk doh: Pukul gula, mentega dan kuning telur hingga sebati.

2. Masukkan bahan ayak dan emulco, uli menjadi doh. Ketepikan.
3. Untuk inti: Pukul 5 bahan pertama hingga sebati.

4. Campurkan dengan kelapa kering, koko dan tepung gandum. Uli menjadi doh.
5. Canai doh setebal 3 mm. Buat 2 lapisan, ketepikan.
6. Canai doh untuk inti setebal 3 mm. Letak di atas doh pertama.

7. Tangkup dengan doh yang satu lagi (perisa kopi).
8. Potong bentuk empatsegi panjang dan susun atas tin pembakar.

9. Bakar pada 180 C selama 20-25 minit atau hingga masak.

Oleh kerana biskut ini ada 2 lapisan, anda boleh buat 2 jenis biskut yang berbeza, tak perlu melapisnya. Jika doh agak lembik, tambah 1-2 camb tepung gandum. Ini adalah perkara biasa kerana keadaan butter yang berlainan lembutnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum
Orang buat resepi, aku pun cuba. Orang ada blog aku pun nak sama. Lepas tu orang pandai memasak aku pandai makan aje.
Anyway blog ini aku titipkan istimewa untuk bondaku Rokiah Che Mahmood yang banyak mengajar aku dunia kehidupan wanita. Terima kasih ma atas ilmu masakan yang ma bagi. Walaupun aku tidak seteror ma dalam bab masakan tapi setakat goreng telur mata kerbau taulah sikit-sikit waaupun kerap kali pecah... Maklumlah aku sibuk sebagai wanita berkerjaya dan juga pelajar..Sampaikan dapur aku sendiri jarang berasap..Hobi aku kumpul resepi aje..
Terima kasih juga kat blogger yang sudi emailkan resepi kat aku. Terima kasih juga terutama kak chef norzai yang sudi izinkan aku copy paste dari laman beliau.