Khamis, 1 Oktober 2009

Resipi Sihat

Siakap Kukus

600 g (1 ekor) ikan siakap
30 g taucu – tapis & cincang
15 ml minyak kelapa dara
180 g (1 biji) tomato – dadu kecil
70 g cendawan butang – hiris nipis
20 gm keichi (gojii)
6 cm halia muda – hiris halus
2 tangkai daun bawang – potong 1 cm
Garam, serbuk lada sulah secukupnya

Cara membuat
1. Lumur ikan dengan garam dan serbuk lada sulah.
2. Letak ikan di atas daun pisang. Satukan taucu, minyak dan tomato.
3. Tuangkan ke atas ikan. Taburkan cendawan, keichi dan halia muda.
4. Kukus ikan selama 25 minit atau hingga masak.
5. Angkat dan taburkan daun bawang sebelum disajikan.

Salad Buah Dadih

200 g tembikai susu

200 g nenas
280 g oren
150 g pisang
10 ml jus limau nipis

Sos Dadih
3 sudu besar gula perang
150 g dadih ‘rendah lemak’ buah campuran
30 ml jus oren
30 ml madu

Cara membuat
1. Potong dadu tembikai susu dan nenas.
2. Potong berbaji oren untuk ambil isinya.
3. Belah 2 pisang dan potong 1 cm. Gaul dengan jus limau nipis.
4. Campurkan semua buah-buahan dan sudukan ke dalam mangkuk kecil.
5. Satukan semua bahan sos di dalam mangkuk.
6. Tuangkan sos dadih di atasnya dan sajikan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum
Orang buat resepi, aku pun cuba. Orang ada blog aku pun nak sama. Lepas tu orang pandai memasak aku pandai makan aje.
Anyway blog ini aku titipkan istimewa untuk bondaku Rokiah Che Mahmood yang banyak mengajar aku dunia kehidupan wanita. Terima kasih ma atas ilmu masakan yang ma bagi. Walaupun aku tidak seteror ma dalam bab masakan tapi setakat goreng telur mata kerbau taulah sikit-sikit waaupun kerap kali pecah... Maklumlah aku sibuk sebagai wanita berkerjaya dan juga pelajar..Sampaikan dapur aku sendiri jarang berasap..Hobi aku kumpul resepi aje..
Terima kasih juga kat blogger yang sudi emailkan resepi kat aku. Terima kasih juga terutama kak chef norzai yang sudi izinkan aku copy paste dari laman beliau.