Isnin, 10 September 2012

Salad sebagai ulaman Iskina


Hidangan harian untuk keluargaku tidak lengkap tanpa ulam-ulaman. Aku, suami dan anak-anak merupakan penggemar ulaman mentah ataupun dicelur. Penambah perisanya makanan kegemaran wajib bersama nasi putih.. BUDU..
Timun, Jering dan Solok Lada
Bercerita pasal ulaman ni aku paling suka pucuk pegaga, ulam raja, petai, daun salad, daun selom, pucuk paku, pucuk ketereh aka gajus, pucuk betik celur, bendi celur dan apa sahaja sayuran hijau berdaun menjadi hidangan giliran wajib bagi kami sekeluarga.

Ulam Pegaga, Daun Salad dan Petai

Puteri kecilku dan si hero amat menggemari ulaman petai. Setakat bacin petai kat bilik tandas itu dah lali bagi kami. Encik Abe amat suka pucuk betik celur dan ulaman yang pahit-pahit termasuk pucuk beko, peria katak dan lain-lain lagi. 
Petai Celur, Bendi Celur dan Cili
Bercerita pasal salad aku terbaca kat internet pasal salad dan khasiatnya. Aku nak kongsi di sini apa yang aku dah baca tu.

Salad atau nama saintifiknya Lactuca Sativa bagus untuk dijadikan sebagai bahan utama sayuran mentah. Ia adalah penawar yang terbaik bagi mengatasi insomia (gangguan tidur). Cuba amalkan untuk memakan salad dengan kadar sekali sehari, anda akan mendapati tidur anda akan lebih tenang dan nyenyak. Salad kaya dengan zat besi, kalsium, fosforus, sodium, potassium, vitamin A, vitamin C, magnesium dan zink.Ia mampu untuk mengurangkan stres dan menenangkan fikiran.
Salad juga mampu mengurangkan paras kandungan gula dalam badan, mencegah kanser, mengubati kencing manis, gout, penyakit jantung dan sistem penghadaman. Mengamalkan sayuran mentah dalam menu harian adalah langkah yang paling baik untuk mengekalkan kesihatan.

Salad baik untuk diet

Daun Salad mentah
Oleh kerana salad boleh mengurangkan paras kolestrol dan tekanan darah maka ia pilihan terbaik bagi diet yang sihat. Memandangkan salad sudah cukup berkhasiat untuk diet sihat, maka seeloknya jangan tambahkan perasa yang mengandungi lemak yang tinggi secara berlebihan. Penambahan mayonis, keju dan minyak zaitun perlulah dibuat dengan kuantiti yang sedikit.

Ciri-ciri diet salad yang baik
  • Elakkan penambahan bahan-bahan berasaskan tepung
  • Bataskan penggunaan bijirin
  • Pilih minyak zaitun dan makanan dan makanan yang kaya dengan khasiat omega 3
  • Jangan tambahkan gula di dalam hidangan salad
  • Pastikan makan buah-buahan sekali sehari
  • Kurangkan penambahan kekacang dalam hidangan salad
  • Elakkan penambahan makanan berlemak
  • Tambahkan sedikit khasiat protein seperti ikan, tenusu dan daging (pilihan)
 (sumber : Alaf 21)

Jom makan ulaman hijau... 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum
Orang buat resepi, aku pun cuba. Orang ada blog aku pun nak sama. Lepas tu orang pandai memasak aku pandai makan aje.
Anyway blog ini aku titipkan istimewa untuk bondaku Rokiah Che Mahmood yang banyak mengajar aku dunia kehidupan wanita. Terima kasih ma atas ilmu masakan yang ma bagi. Walaupun aku tidak seteror ma dalam bab masakan tapi setakat goreng telur mata kerbau taulah sikit-sikit waaupun kerap kali pecah... Maklumlah aku sibuk sebagai wanita berkerjaya dan juga pelajar..Sampaikan dapur aku sendiri jarang berasap..Hobi aku kumpul resepi aje..
Terima kasih juga kat blogger yang sudi emailkan resepi kat aku. Terima kasih juga terutama kak chef norzai yang sudi izinkan aku copy paste dari laman beliau.