Jumaat, 24 Oktober 2014

Kek Coklat Karamel

Resepi ini akak ambil daripada facebook. Bila dah cuba resepi ini memang sedap dan menjadi kek.Tidaklah sukar membuatnya untuk orang yang pertama kali mencubanya seperti akak. Apa yang penting bahan-bahannya mencukupi dan mengikut sukatan.
Resepi Kek Coklat Karamel

Bahan Karamel:
2 sudu besar gula dijadikan karamel.

Bahan Puding:
1 cawan susu pekat
1 cawan susu cair
3 biji telur
Sedikit esen vanila
* Kesemua bahan di atas dipukul sebati.

Bahan Kek :
Bahan A:
1 cawan gula
1 cawan serbuk koko
1 cawan susu pekat
1 cawan susu cair
1 cawan minyak
* Semua bahan diatas dimasak sebentar di atas api.

Bahan B
1 1/4 cawan tepung gandum
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh baking powder
*  Semua bahan di atas diayak
  
Bahan C:
3 biji telur diblend.
Cara-cara:
Masukkan bahan B dan C ke dalam Bahan A. Ketepikan.
Masukan bahan puding ke dalam karamel. Kukus selama 20 minit dengan api sederhana.
Masukkan semua bahan kek ke dalam puding. Kukus selama 1 jam atau sehingga masak.
Akak memang tak kreatif bab menghias kek tapi inilah hasil dari air tangan akak. Puas hati melihatnya dan menikmati keenakkannya. Anak-anak juga amat menggemarinya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum
Orang buat resepi, aku pun cuba. Orang ada blog aku pun nak sama. Lepas tu orang pandai memasak aku pandai makan aje.
Anyway blog ini aku titipkan istimewa untuk bondaku Rokiah Che Mahmood yang banyak mengajar aku dunia kehidupan wanita. Terima kasih ma atas ilmu masakan yang ma bagi. Walaupun aku tidak seteror ma dalam bab masakan tapi setakat goreng telur mata kerbau taulah sikit-sikit waaupun kerap kali pecah... Maklumlah aku sibuk sebagai wanita berkerjaya dan juga pelajar..Sampaikan dapur aku sendiri jarang berasap..Hobi aku kumpul resepi aje..
Terima kasih juga kat blogger yang sudi emailkan resepi kat aku. Terima kasih juga terutama kak chef norzai yang sudi izinkan aku copy paste dari laman beliau.