Selasa, 14 Jun 2016

Potato Cheese Meatball

Bahan-bahan :

- 2 batang carrot disagat
- 3 biji bawang besar di potong dadu
- 2 ulas bawang putih dicincang halus
- cendawan (ikut suka berapa byk)
- 2 biji tomato (takde dlm gambar)
- sos prego tradisi
- 2-3 sudu sos cili
- 2-3 sudu sos tiram
- mozarella
- garam
- cukup rasa
- Meatball & daging kisar Ramly

Cara-cara :

- Tumis bawang besar & bawang putih sehingga naik bau. Masukkan daging kisar...biar sekejap sampai daging masak elok.
- Masukkan cendawan, tomato & carrot. Kacau rata.
- Masukkan sos prego, sos cili & sos tiram. Tambah garam & cukup rasa ikut taste masing-masing.Ini versi bolognese saya...saya suka letak carrot sbb kuah jadi pekat & lebih sedap.
- Kentang dipotong dadu...gaul dengan 2 sudu butter + mix herbs. Bakar kentang & meatball dlm 10 minit, suhu 150C
- Lepas kentang dah masak elok..letak meatball atas kentang, bubuh kuah bolognese & tabur mozarella. Lagi byk cheese lagi sedap :) Bakar sampai cheese cair.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum
Orang buat resepi, aku pun cuba. Orang ada blog aku pun nak sama. Lepas tu orang pandai memasak aku pandai makan aje.
Anyway blog ini aku titipkan istimewa untuk bondaku Rokiah Che Mahmood yang banyak mengajar aku dunia kehidupan wanita. Terima kasih ma atas ilmu masakan yang ma bagi. Walaupun aku tidak seteror ma dalam bab masakan tapi setakat goreng telur mata kerbau taulah sikit-sikit waaupun kerap kali pecah... Maklumlah aku sibuk sebagai wanita berkerjaya dan juga pelajar..Sampaikan dapur aku sendiri jarang berasap..Hobi aku kumpul resepi aje..
Terima kasih juga kat blogger yang sudi emailkan resepi kat aku. Terima kasih juga terutama kak chef norzai yang sudi izinkan aku copy paste dari laman beliau.