Rabu, 9 September 2009

Resipi Chef Norzailina

BISKUT HORLICKS

1 c mentega
1½ cawan gula kastor
2 camt vanila
2 camb susu pekat
2½ c tepung gandum
¾ c Horlicks
½ camt soda penaik
2 biji telur Gred A
1 cawan cip coklat

Pukul mentega, gula hingga sebati.
Masukkan vanila, susu pekat dan telur.
Pukul sederhana laju selama 2 min.
Masukkan bahan lain dan cip coklat.
Dengan dua sudu kecil, ambil adunan dan letak atas tin pembakar beralas foil (tak perlu lengser).
Bakar pada 160 C selama 25 min atau hingga sekelilingnya keemasan.

**Tekstur biskut ini seperti biskut Chocolate Chip dengan istilah 'Drop Cookies'. Tidak boleh diterap. Biarkan seketika selepas dikeluarkan dari oven kerana ia lembut sedikit... (ps: saya belum berpeluang mencubanya lagi...)
Foto : flickr.com

Kek Batik

80 g milo
45 g serbuk koko
125 ml air mendidih

190 g mentega

200 g susu pekat

110 g gula kastor

5 biji telur, dipukul sedikit

1 camt vanila

250 g biskut Marie, dipatah 4


Cara membuatnya:
Alas tin lof (23x9x7cm) dengan kertas kalis minyak.
Sebatikan milo, koko dan air mendidih.

Masukkan mentega, susu pekat, gula, telur dan vanila.

Kacau atas api sederhana hingga pekat, kira-kira 5 min.

Perlahankan api, kacau tanpa henti selama 20 min lagi.

Tuangkan ke dalam mangkuk, gaulkan dengan biskut.
Ratakan dan tekan (padat) ke dalam tin lof tadi. Biar sejuk.

Tutup dengan plastik dan simpan dalam peti sejuk selama 4-8 jam.

Credit pic ~ http://cornercafe.wordpress.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum
Orang buat resepi, aku pun cuba. Orang ada blog aku pun nak sama. Lepas tu orang pandai memasak aku pandai makan aje.
Anyway blog ini aku titipkan istimewa untuk bondaku Rokiah Che Mahmood yang banyak mengajar aku dunia kehidupan wanita. Terima kasih ma atas ilmu masakan yang ma bagi. Walaupun aku tidak seteror ma dalam bab masakan tapi setakat goreng telur mata kerbau taulah sikit-sikit waaupun kerap kali pecah... Maklumlah aku sibuk sebagai wanita berkerjaya dan juga pelajar..Sampaikan dapur aku sendiri jarang berasap..Hobi aku kumpul resepi aje..
Terima kasih juga kat blogger yang sudi emailkan resepi kat aku. Terima kasih juga terutama kak chef norzai yang sudi izinkan aku copy paste dari laman beliau.