Sabtu, 8 Mac 2014

Kek Lapis Holiday Inn

KEK LAPIS HOLIDAY INN
450g mentega (boleh guna golden churn) - akak guna buttercup je
1 gelas gula halus(nak krg manis boleh kurangkn sukatan)
10 biji telur ayam
1 penutup botol esen vanilla (atau 1 sudu mkn)
1 tin kecil susu pekat manis (dah krgkan gula,xyah la krgkan susu..x moist plak kang)
1 3/4 gelas tepung roti marie(ada yg dah sedia kat kedai atau blend sendiri busily marie then ayak)
1 1/2 gelas (200g) horlicks(original)
1 1/2 gelas (200g) milo
Sedikit browning sugar(taknak letak pun xpe,ni saja nak bg kaler ceklat lg cantik)
Sedikit pewarna kuning
Caranya: 
1. Mentega dipukul bersama gula hingga kembang(putih) dan kemudian masukkan telur satu persatu
2. Setelah adunan sebati,masukkan esen vanilla,susu pekat manis dan tepung bukit marie. Adun sekata dan bahagikan kepada 2 bahagian(sama rata) 
(i)Milo+browning sugar (ii)Horlicks+warnakan kuning

3. Kukus milo dgn 1 sukatan(sy guna cawan biasa) sehingga msk,jgn terlampau msk pulak..nanti lapisan mdh tertanggal
4. Kemudian kukus pula adunan horlicks menggunakan sukatan yg sama byk dgn adunan milo sehingga msk. Lakukan berselang seli sehingga adunan habis. (TIPS: Tutup loyang dgn aluminium foil utk mngelakkan air menitik di atas kek)

5.Apabila adunan sudah habis,kukus selama 1-3 jam. lagi lama lagi bagus untuk kek thn lebih lama,tp kalo agak2 leh abis dlm 2 hari atau nak simpan dlm pt sejuk msk sejam lepas lapisan terakhir pun ok. 
SELAMAT MENCUBA! :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum
Orang buat resepi, aku pun cuba. Orang ada blog aku pun nak sama. Lepas tu orang pandai memasak aku pandai makan aje.
Anyway blog ini aku titipkan istimewa untuk bondaku Rokiah Che Mahmood yang banyak mengajar aku dunia kehidupan wanita. Terima kasih ma atas ilmu masakan yang ma bagi. Walaupun aku tidak seteror ma dalam bab masakan tapi setakat goreng telur mata kerbau taulah sikit-sikit waaupun kerap kali pecah... Maklumlah aku sibuk sebagai wanita berkerjaya dan juga pelajar..Sampaikan dapur aku sendiri jarang berasap..Hobi aku kumpul resepi aje..
Terima kasih juga kat blogger yang sudi emailkan resepi kat aku. Terima kasih juga terutama kak chef norzai yang sudi izinkan aku copy paste dari laman beliau.