Memaparkan catatan dengan label Sarapan. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Sarapan. Papar semua catatan

Jumaat, 19 Februari 2016

Kuih seri ayu

Kuih Seri Ayu
Bahan dia
2 biji telur
1 cawan gula pasir
2 cawan tepung gandum + 1 sudu kecil baking powder (ayak sekali)
1 cawan santan (pastikan bila campur dengan pati pandan..dapat 1 cawan)
sedikit pati pandan (kisar 2 helai daun pandan dgn sedikit air)
1 sudu kecil ovallete
sedikit pewarna hijau
inti - kelapa parut putih sekucupnya + 1 sudu tepung gandum + sedikit garam

Cara dia
1. Panaskan kukusan
2. Pukul telur dan gula hingga betul2 kembang.
Masukkan ovalette dan pukul lagi.
3. Masukkan santan, tepung dan pewarna hijau.
Kacau lagi sampai mesra..sebati.
4. Sapu sedikit minyak pada acuan.
5. Isikan kelapa di bahagian bawah acuan dan tekan supaya mampat
6. Masukkan adunan dan kukus selama lebih kurang 7 minit.

Ahad, 14 Oktober 2012

ROTI SOSEJ GULUNG


 
Bahan-bahannya:

10 keping roti putih - dibuang tepinya
10 sosej ayam atau daging
1 biji telur - dipukul sedikit
secubit garam
sedikit lada sulah
serbuk roti secukupnya
minyak untuk menggoreng

Cara-cara Membuatnya:
Gelek roti hingga nipis atau leper
balut sosej dnegan roti yang telah leper atau digulungkan.
Potong lebihan sosej bahagian tepi supaya kemas
Masukkan garam dan serbuk lada sulah dalam telur. Celupkan gulungan roti tadi ke dalam telur.
 Salutkan atau golekkan roti yang sudah dicelup dengan telur ke dalam serbuk roti.
Goreng gulungan roti tadi ke dalam minyak yang telah dipanaskan. Pastikan gulungan roti ini tenggelam. Goreng sehingga ke kuningan keemasan.

Resipi ni aku copy paste dari group yahoo tapi aku dah cuba dan ianya memang mudah dibuat dan menyelerakan. Cubalah.

Assalamualaikum
Orang buat resepi, aku pun cuba. Orang ada blog aku pun nak sama. Lepas tu orang pandai memasak aku pandai makan aje.
Anyway blog ini aku titipkan istimewa untuk bondaku Rokiah Che Mahmood yang banyak mengajar aku dunia kehidupan wanita. Terima kasih ma atas ilmu masakan yang ma bagi. Walaupun aku tidak seteror ma dalam bab masakan tapi setakat goreng telur mata kerbau taulah sikit-sikit waaupun kerap kali pecah... Maklumlah aku sibuk sebagai wanita berkerjaya dan juga pelajar..Sampaikan dapur aku sendiri jarang berasap..Hobi aku kumpul resepi aje..
Terima kasih juga kat blogger yang sudi emailkan resepi kat aku. Terima kasih juga terutama kak chef norzai yang sudi izinkan aku copy paste dari laman beliau.