Jumaat, 8 Jun 2012

Apa yang anda perlu tahu

Pemantap Kek

Apakah bahan di dalam ovalette @ Quick 75 @ Sponge Cake Stabilizer @ pemantap kek / span?

Bahan yang saya selidiki adalah produk Moody International dengan Logo Halal, diperbuat di Malaysia. Ia mengandungi sorbitol, pengemulsi, air, propylene gylcol, garam mineral dan pewarna yang dibenarkan.

Sorbitol -dikenali sebagai glucitol, adalah sugar alcohol yang diperolehi melalui proses mereduksi glukos (menukar dari aldehyde ke hydroxyl). Ia 'gula' tiruan yang selalu digunakan dalam makanan untuk diet dan aiskrim, gula-gula getah, gula-gula pudina dan ubat batuk. Dalam bentuk semulajadi dari buah-buahan berbiji keras (stone fruits) dan beri pokok.

Propylene glycol - kompaun organik yang tidak berapa manis, lutsinar dan pekat bersifat hygroscopic dan 'larut' dengan air, acetone dan kloroform. Ia diproses secara industri dengan kaedah hidrasi propylene oksid.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum
Orang buat resepi, aku pun cuba. Orang ada blog aku pun nak sama. Lepas tu orang pandai memasak aku pandai makan aje.
Anyway blog ini aku titipkan istimewa untuk bondaku Rokiah Che Mahmood yang banyak mengajar aku dunia kehidupan wanita. Terima kasih ma atas ilmu masakan yang ma bagi. Walaupun aku tidak seteror ma dalam bab masakan tapi setakat goreng telur mata kerbau taulah sikit-sikit waaupun kerap kali pecah... Maklumlah aku sibuk sebagai wanita berkerjaya dan juga pelajar..Sampaikan dapur aku sendiri jarang berasap..Hobi aku kumpul resepi aje..
Terima kasih juga kat blogger yang sudi emailkan resepi kat aku. Terima kasih juga terutama kak chef norzai yang sudi izinkan aku copy paste dari laman beliau.