Selasa, 14 Jun 2016

Butter lemon cheesecake

Serius sedap dan tak sangka sesedap ini. Setakat ini, resipi ini paling kena dengan selera kami sekeluarga. Anak saya yang sekolah tadika pun kata sedap. Siap tanya apa ingredients dalam kek ni. Yo-yo-o je soalan dia kan. Paling best, masak cuma 30 minit!

Ini adalah must-try butter lemon cheesecake recipe. Rugi tak cuba.

Ini resipi Butter Lemon Cheesecake Noy Yullan

225gm tepung gandum
1 1/2 baking powder
200gm pure butter atau lepa susu
180 gm cream cheese
150gm gula (utk bancuh air tu pun ok)
5 biji telur
1/2 sudu kecil parutan kulit lemon
1 sudu kecil jus lemon

Nota:
(1) 1 1/2 baking powder tu maknanya, 1 sudu kecil baking powder ditambah lagi 1/2 sudu kecil baking powder.
(2) Guna pure butter lebih sedap aroma dan rasanya. Tapi saya guna Farmcows pun sedap juga.
(3) Contoh pure butter : Anchor, SCS, Lurpak, Westgold.
(4) Contoh lepa susu: Farmcows, Twincows, Buttercup, Butterlite.

Step by step boleh refer gambar. Versi photogrid insya Allah akan menyusul.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum
Orang buat resepi, aku pun cuba. Orang ada blog aku pun nak sama. Lepas tu orang pandai memasak aku pandai makan aje.
Anyway blog ini aku titipkan istimewa untuk bondaku Rokiah Che Mahmood yang banyak mengajar aku dunia kehidupan wanita. Terima kasih ma atas ilmu masakan yang ma bagi. Walaupun aku tidak seteror ma dalam bab masakan tapi setakat goreng telur mata kerbau taulah sikit-sikit waaupun kerap kali pecah... Maklumlah aku sibuk sebagai wanita berkerjaya dan juga pelajar..Sampaikan dapur aku sendiri jarang berasap..Hobi aku kumpul resepi aje..
Terima kasih juga kat blogger yang sudi emailkan resepi kat aku. Terima kasih juga terutama kak chef norzai yang sudi izinkan aku copy paste dari laman beliau.