Selasa, 14 Jun 2016

Colek buah

Malam  tadi saya makan colek buah.. so sy masak sendiri colek sb sy byk cerewet.. Belajar dari rasa..
Bahan utk resipi colek calik buah special utk sengkuang dan buah sengkatan dgnnya:-
Belanje resipi colek calik bulan puasa.. cik adik cik kakak boleh save kt Memo..

Colek Calik Buah
By AzmahSonik
Bahannya;-
Utk 1 botol besar:-
Gula merah 1 cawan
Manisan/gula melaka  4 karet
1 sdm garam
Cili kering yg diblend dn sudah dimasak.. 2 sdm
Sedikit blacan utk aroma
Tp sy guna terasi ABC
Terasi=belacan
Sambal blacan yg xabis boleh guna.
2 sdm kicap pekat..
2 sdm tepung jagung bncuh dgn 1 cawan air sejuk.
Kacang tanah 1 cawan..digoring dan di blender halus... nk letak lebih lg bagus.. ..
Caranya:
Masukkn manisan, gula merah + 1 kole air.. masak.. bila dah cair masukkan sambal belacan, garam, terasi, kicap pekat.. td.. kacau bg mesra.. masuk  tepung jagung .. kacau lg.. kemudian kacang  tumbuk/ kisar.. kacau dan tutup api.. test rasa .. masim, manis, pedas, aroma blacan n pekat.. rasa kacang..
Tu yg special resipi saya.
Pls share n like..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum
Orang buat resepi, aku pun cuba. Orang ada blog aku pun nak sama. Lepas tu orang pandai memasak aku pandai makan aje.
Anyway blog ini aku titipkan istimewa untuk bondaku Rokiah Che Mahmood yang banyak mengajar aku dunia kehidupan wanita. Terima kasih ma atas ilmu masakan yang ma bagi. Walaupun aku tidak seteror ma dalam bab masakan tapi setakat goreng telur mata kerbau taulah sikit-sikit waaupun kerap kali pecah... Maklumlah aku sibuk sebagai wanita berkerjaya dan juga pelajar..Sampaikan dapur aku sendiri jarang berasap..Hobi aku kumpul resepi aje..
Terima kasih juga kat blogger yang sudi emailkan resepi kat aku. Terima kasih juga terutama kak chef norzai yang sudi izinkan aku copy paste dari laman beliau.