Selasa, 14 Jun 2016

Sambal Tempoyak Pucuk Ubi

Sambal tempoyak pucuk ubi

BAHAN BAHAN

3 ikat pucuk ubi ~ kkzu buat 1 ikat aje asalkan banyak yang muda pucuknye ye ~ hiris kasar
75 gm tempoyak
10 gm petai ~ tambah lebih banyak lebih auuwww
1 labu bawang besar ~ hiris
3 ulas bawang putih ~ hiris
2 tangkai serai ~ hiris
1 tangkai cili merah ~ hiris
1 tangkai cili hijau ~ hiris
12 tangkai cili padi ~ macam biasa kkzu akan menambah kuantiti nye ~ pedas gilerr tuu
3 cm kunyit hidup
1 helai daun kunyit ~ hiris
250 ml santan pekat
50 ml air
garam dan gula secukup rasa

CARA CARA

Panaskan kuali @ periuk
Masukkan santan, bawang besar dan bawang putih
Masukkan serai dan daun kunyit , kacau seketika
Masukkan pula cili api, kunyit dan tempoyak, kacau perlahan
Apabile kuah sudah mendidih masukkan hirisan cili hijau, cili merah dan petai secukupnye
Akhie sekali masukkan hirisan pucuk ubi, dan sesuaikan rasa garam dan gula nye.

Sumber: FB Singaporean Pakimix/ DAPURKAKZU

Share Supaya Tak Hilang.
Sila Comment "saya share"
dan tekan Share Untuk dapatkan resepi PERCUMA di Newsfeed anda

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum
Orang buat resepi, aku pun cuba. Orang ada blog aku pun nak sama. Lepas tu orang pandai memasak aku pandai makan aje.
Anyway blog ini aku titipkan istimewa untuk bondaku Rokiah Che Mahmood yang banyak mengajar aku dunia kehidupan wanita. Terima kasih ma atas ilmu masakan yang ma bagi. Walaupun aku tidak seteror ma dalam bab masakan tapi setakat goreng telur mata kerbau taulah sikit-sikit waaupun kerap kali pecah... Maklumlah aku sibuk sebagai wanita berkerjaya dan juga pelajar..Sampaikan dapur aku sendiri jarang berasap..Hobi aku kumpul resepi aje..
Terima kasih juga kat blogger yang sudi emailkan resepi kat aku. Terima kasih juga terutama kak chef norzai yang sudi izinkan aku copy paste dari laman beliau.